De voedingsdriehoek werd bekeken en elke dag hadden we het over één lijn in het bijzonder.
Maandag leerde juf Enith ons alles over bewegen en water.
Dinsdag leerden we over graanproducten. We volgden de weg van "Graan naar brood"
Graan staat op een graanveld, wordt geoogst door de boer en naar de fabriek gebracht. Daar wordt het gewassen, gemalen en tot bloem verwerkt. De bakker gebruikt die bloem om brood te bakken...
De juf had haar broodbakmachine meegebracht en we bakten ons eigen brood.
Bloem afwegen. Suiker, zout, boter, gist en water bijdoen en de machine doet de rest.
Mengen, rijzen en kneden...
Bakken...
Wij mochten daarna proeven. We staken vormpjes uit en...
smulden onze buikjes rond...
Zelfs de korsten vonden we heerlijk!
In een mum van tijd was ons brood opgegeten! Jammie!
Daarna gingen we zelf aan de slag. Met een stappenplan bereidden we ons eigen deed. We mengden en kneedden met de handen en maakten onze eigen broodjes.
En ziehier onze NIET-EETBARE broodjes!
Op woensdag hebben we het gehad over groenten en fruit.
De juf had allerlei bekende en onbekende etenswaren meegebracht: paprika, bloemkool, komkommer, banaan, meloen, ananas en wortel.
We voelden en mochten eraan ruiken. Herkenden we het?Daarna gingen we proeven. We begonnen met de paprika, want die leek ons het minst lekker. Toch heeft iedereen van alles geproefd! Een dikke duim van de juf!
Na de speeltijd maakten we samen met de kleuters van juf Rina en juf Mirella een gezonde boterham. Smeerkaas smeren. Geraspte wortels worden haren, een tomaatje wordt een neus. Eieren worden oogjes, druifjes oren en een komkommer een mond.
En tadaaaaaa!
Lekker!
Harsahib en Balkaran mogen geen eitjes eten. Zij vervingen de eitjes door druiven...
En nu maar proeven...
Lekker!
Op donderdag begonnen we de dag met ochtendgymnastiek!
We bekeken de volgende lijn in onze voedingsdriehoek: melkproducten en vlees en vis...
Wij weten nu dat melk van de koe komt, eieren van de kippen, appels van de bomen en wortels uit de moestuin...
We kregen van de juf een aardbeien- of bananenkaasje!
's Namiddags had de juf een verrassing voor ons in petto. We deden melk in een kookpot.
We goten een beetje melk in een shaker en deden er "toverpoeder" bij.
Shaken!
De melk verwarmen en er suiker indoen.
Tien klontjes!
Roeren...
Wachten tot de melk kookt...
En dan het "tovermengsel" erbij voegen...
En toen herkenden de kleuters het: PUDDING!
Lekker!
Daarna speelden we nog een spel: trefbal...
... en testten we onze spieren en sportieve prestaties: om ter eerst een toertje lopen!
Dit ziet er zo leuk en lekker uit dat ik ook terug naar school wil
BeantwoordenVerwijderenSuper mooie foto's